Службова етика (18 фото): що це таке, типовий кодекс етики і правила етикету для працівників та керівника

У чому полягає службова етика? Що це таке? Які відомі основи типового кодексу етики і правила етикету для працівників та керівника? Як вести себе з клієнтами? Чим загрожує некоректна поведінка в трудовому колективі?

Службова етика – це комплекс основ, правил поведінки людини в сфері його професійної, виробничої або службової діяльності.

Під службовим етикетом розуміється норма моральної поведінки людини у колективі. Знання етикету виражається в набутті професійних якостей та постійному вдосконаленні наявних навичок. Ключовою умовою злагодженої роботи будь-якої організації, компанії або установи є культура поведінки і взаємовідносин між керівництвом та працівниками, а також між клієнтами і партнерами.

У середовищі працівник постійно знаходиться у взаємозв’язку з усіма. Дотримуватись правила і вимоги ділового етикету зобов’язані і керівники, і підлеглі.

Згідно з правилами етикету на заходах світського характеру розмови мають вестися без обговорення особистого життя, обговорювати краще тільки поточні ділові проблеми і питання.

Дотримання службового етикету за всіма правилами покликане створювати здорову емоційну робочу обстановку, покращувати настрій, що допоможе підвищити трудову продуктивність і задовольнити особистісне самоствердження.

Основоположні принципи етикету в службовій діяльності мають суттєві відмінності в компаніях, організаціях, установах різних галузей. Існують загальні норми, обов’язкові для дотримання працівниками компаній і державними службовцями. Можна виділити кілька основних принципів: пунктуальність, відповідність зовнішнього вигляду співробітника встановленого дрес-коду компанії, вміння зберігати конфіденційність, а особисті проблеми залишати за стінами робочого кабінету.


Правила етикету керівника

Бути керівником передбачає певний статус у зв’язку з яке зазнає посадою і положенням. На авторитет керівника впливає володіння їм високої культури спілкування. Норми службової етики, які обов’язкові для дотримання керівником, виражені в наступному:

  • спілкування з підлеглими, колегами, партнерами та клієнтами повинно бути засноване на принципі демократизму;
  • уважність до поведінки підлеглих і доступність при вирішенні конфліктів;
  • уміння створити дружню і довірчу атмосферу в робочому колективі;
  • ввічливе та коректне ставлення;
  • відповідальність у ділових питаннях;
  • вміння тримати дане слово;
  • володіти об’єктивністю у відношенні до всім підлеглим;
Дивіться також:  Етикет і культура поведінки ділової людини (20 фото): рольові манери в спілкуванні, правила хорошого тону на робочому місці, норми етики і принципи моральності


  • висловлювати принциповість і вимогливість у справі;
  • створювати сприятливий морально-психологічний клімат у колективній обстановці;
  • виступати з претензіями до підлеглих не у всіх на очах, а при особистій бесіді;
  • необхідно періодично заохочувати працівників за успіхи;
  • у випадку неправильної оцінки ситуації і покарання невинного підлеглого, обов’язково визнати свої помилки;
  • бути справедливим при призначенні покарання працівникам;
  • не вести порожні сварки.

Правильним буде, якщо керівник своїми діями і манерою поведінки зміцнить у підлеглого почуття гідності. Не повинна забуватися похвала підлеглого у вигляді усних та грошових заохочень. Однак у похвалі повинна бути міра, інакше у підлеглого розвинеться нетерпимість до критики.

В поведінці керівника завжди необхідний баланс. Так, якщо підлеглий не виконав розпорядження керівництва, необхідно вказати, що за невиконання доручень слід відповідальність або покарання.

Правила етикету працівників

Кожній фірмі притаманний власний «табель про ранги». Документ може бути як типовими, так і доповнений специфічними для галузі принципами. Наприклад, деяким співробітникам звертаються тільки по імені, по відношенню до інших явно видно субординація у зверненні по імені та по батькові.

Новачки повинні уважно придивлятися до манерам і формам спілкування в міжособистісних відносинах в колективі і брати їх за приклад.

Основні норми етикету виражені в наступному:

  • володіння загальною культурою;
  • порядність у взаєминах з колегами;
  • повага честі і гідності колег;
  • відсутність лицемірства і брехні;
  • ввічливість;
  • уміння свої проблеми і особисті негаразди залишати за стінами кабінету;
  • доброзичливість, сумлінність, шанобливість, тактовність, делікатність;
  • вміння співчувати і висловлювати співчуття.

Правила етикету з клієнтами та партнерами

    Етикет службових взаємин із замовниками і партнерами на підприємствах і в держустановах показує, що треба зберігати правильні поведінкові якості і дотримувати наступні правила:

    • ввічливість;
    • пунктуальність (на зустрічі не можна спізнюватися);
    • своєчасність (на всі вхідні листи і дзвінки, що надходять від клієнтів, потрібно відповідати під час, без затримок);
    • відповідальність за взяті завдання і терміни їх виконання;
    • охайний і пристойний зовнішній вигляд.
    Дивіться також:  Види ділового спілкування (20 фото): його основні типи і короткі поняття, особливості письмових правил етикету


    Дотримання загальноприйнятих норм етики у робочому процесі буде сприяти тривалим і міцним стосункам з клієнтами та бізнес-партнерами, а також зростанню престижу і прибутку компанії.

    Службовий етикет в роботі з іноземними клієнтами або закордонними партнерами передбачає знання звичаїв, традицій країни-представника, менталітету і моральної поведінки. В ідеалі відносини будуються на повазі і чесності.

    Основи типового етичного кодексу

    Кодекс етики та службової поведінки має не суперечити конституційним засадам, а враховувати принципи етики професійної сфери та правила поведінки працівника в трудовому колективі.

    Основоположні норми виражають ставлення до професійного обов’язку і забезпечують якісне виконання службових обов’язків, сприяють зростанню кар’єри і високим ключовими показниками ефективності.

    Регламент етичних норм формує колективні взаємовідносини. У документі прописані засади про конфлікт інтересів у компанії, відповідальності за перевищення посадових повноважень, збереження конфіденційності персональних даних та секретів компанії, дотримання принципів ведення розумної конкуренції, норми про особистісної недоторканності та інше.

    Кодекси етики регулюють службову діяльність представників різних професії: як практикуючих індивідуально, так і працевлаштованих за наймом.


    Існують типові кодекси, що поєднують перелік дисциплінарних правил і норми службової поведінки. Кількісна складова подібних основ невелика, переважна частина їх складається в узагальненому вигляді. Далі слід деталізація до конкретики, і висвітлюються наступні питання:

    • кодекс повинен бути регулятивним і цілеспрямованим;
    • кодекс регламентує захист інтересів працівника та клієнта;
    • кодекс повинен мати точне формулювання;
    • кодекс, як і будь регламент, повинен бути контрольованим, так і контролюючим.

    Особливості небажаного поведінки

    У трудовому процесі завжди строго присікаються неналежні дії. Небажане поведінка має на увазі під собою наступне:

    • образливі висловлювання і зауваження;
    • погані відгуки про колег, клієнтів;
    • нецензурна лайка і ненормативна лексика;
    • грубість у словах і діях, перевищення посадових повноважень, нав’язливість;
    • нетактичная жестикуляція щодо колег і клієнтів;
    • порушення регламентованого дрес-коду.
    Дивіться також:  Ділова бесіда (25 фото): що це таке, види та етапи, структура та приклади правил ведення, підготовка і проведення

    Ще більше про правильної стратегії керівництва в колективі дивіться у наступному відео.