Правила етикету (76 фото): які існують норми поведінки, хороші манери в суспільстві

Які правила етикету і норми поведінки існують? Що вважається хорошими манерами в суспільстві? Які рекомендації дають фахівці? Що відноситься до загальноприйнятих правил поведінки людини в суспільстві?

Етикет – звід правил поведінки людини по відношенню до людей в різних життєвих ситуаціях. Існують п’ять груп основних правил етикету:

  • вміння подати себе – правила ставляться до зовнішнього вигляду людини: одягатися зі смаком, доглядати за своєю шкірою і фігурою, тримати поставу, красиво ходити, помірно і до місця жестикулювати;
  • правило мовлення і спілкування – манера і тон промови, здатність грамотно викладати свої мили, вітатися, прощатися, прощати, будувати конструктивний конфлікт;
  • столовий етикет – охайність за столом і під час прийняття їжі, здатність правильно користуватися столовими приладами, сервірувати стіл;
  • правила поведінки в суспільстві – вміння вести себе в громадських місцях (музеях, театрах, бібліотеках, лікарнях і так далі);
  • діловий етикет – здатність будувати відносини з колегами, начальством, манера вести бізнес ввічливо і з повагою до партнерів.



Кожен, хто здатний користуватися основними правилами, справляє враження вихованого і ввічливого людини, з якою приємно спілкуватися і будувати відносини. Такій людині готові йти назустріч йому з задоволенням роблять ласку і виконують його прохання про допомогу.

Крім основних груп етикету, є певні гендерні відмінності в правилах поведінки і чоловіків, і жінок, і дітей.

Правила хорошого тону для чоловіків

Добре вихований чоловік повинен зі смаком і до місця бути одягнений. Він ввічливо спілкується з дівчиною, його мова спокійна, позбавлена різкості і високого тону. До жінки він готовий завжди прийти на допомогу і неважливо, чи знайома вона йому чи ні. Приміром, підняти важкі пакунки з продуктами сусідки по під’їзду, відкрити дівчині двері машини і подати руку або пропустити її першою при вході – це для нього природно і обтяжує. Чоловік повинен бути уважним до жіночих потребам.


З чоловічим підлогою він також ввічливий, не показує своєї переваги і не хизується. Конфлікти вирішує ввічливим діалогом і не лізе першим на рожен. З підлеглими справедливий, не підвищує голос, шанобливо ставиться до праці інших людей, цінує їх час і витрачені сили. Одним словом, чоловік гідний.

Основні правила для чоловіків:

  • якщо, запрошуючи когось в ресторан, чоловік каже: «Я вас запрошую», то це означає, що він готовий заплатити за цього людини;
  • гуляючи поруч з жінкою, чоловік повинен знаходитися по ліву сторону від неї, а по праву можуть бути тільки військовослужбовці, щоб віддати честь при необхідності;
  • завжди потрібно відкривати перед жінкою двері і пропускати її першою;
  • при виході з машини потрібно відкривати двері і подавати руку жінці;
  • допомогти жінці надіти пальто і тимчасово потримати її сумочку при необхідності.



Етикет для жінок

Всі загальнообов’язкові правила стосуються і жінок. Жінка повинна вміти себе подати – це стосується як зовнішнього вигляду, так і манери спілкування. Образ повинен бути підібраний зі смаком і до місця.

Ввічливий діалог, тактовність, скромність, пряма спина і красива хода – ідеальний варіант сучасної жінки. Чоловікам вона грамотно робить знаки уваги.

Відвертий флірт з чоловіком недоречний, як і надмірна нав’язливість, оскільки така поведінка називається «фривольністю».

Спілкуючись з чоловіком, жінка повинна бути почтительна і тактовна, але при цьому знати свої права. Вона має право відмовитися від нав’язливих знаків уваги і попередити чоловіка про те, що він виходить за рамки допустимого.


Від природи більш емоційні жінки повинні вміло приховувати негативні емоції в суспільстві, уникати високого тону, лайливих слів і навіть зайвого прояви радості.

Основні правила для жінок:

  • перебувати в приміщенні в шапці та рукавицях не можна, але можна в капелюсі і рукавичках;
  • яскравий макіяж доречний тільки на вечірках;
  • необхідно помірно користуватися парфумами: якщо жінка відчуває свій парфум, то це означає, що його занадто багато;
  • потрібно дотримуватися помірності в прикрасах: не надягати кільця поверх рукавичок і митенок – можна надіти браслет, при цьому максимальною кількістю прикрас, включаючи декоративні гудзики, вважається 13 предметів.



Норми поведінки для дітей

Перше, про що повинні пам’ятати батьки, що дитина наслідує їм.

Тому необхідно бути у всьому правильним прикладом для своєї дитини і акуратно регулювати його поведінку в публічних місцях і на дитячому майданчику.

Діти від двох з половиною років зазвичай із задоволенням вітають і прощаються – потрібно заохочувати таку поведінку по відношенню до знайомим дорослим і дітям.


На майданчику свої іграшки завжди нецікаві до тих пір, поки вони не зацікавлять іншої дитини. У такому випадку потрібно запропонувати дітям обмін іграшками на час – так діти спокійніше навчаться ділитися і питати дозволу пограти чужий іграшкою.

Про те, що не можна шуміти в автобусі, бігати в магазині і кричати, повинен знати будь-який малюк від 3-4 років і вже тим більше його батьки.


По мірі дорослішання дітям слід прищеплювати правильну манеру спілкування з батьками, дорослими, а в навчальних закладах – з вчителями та вихователями. Достойне система поведінки для дітей від 6 років:

  • не можна перебивати і встрявати в розмову дорослих, грубити і грубити старшим і вчителям;
  • з ввічливістю і повагою ставиться до літніх людям, допомагати їм на вулиці або в транспорті;
  • пристойно поводити себе в громадських місцях: не бігати по залу магазину, не кричати в музеї і театрі і подібних місцях.

Але навчаючи дітей правилам етикету, необхідно пам’ятати про правила безпеки: діти інколи можуть бути дуже послужливими, а цим можуть скористатися злочинці.



Загальні правила

Нижче представлені сучасні загальноприйняті правила поведінки:

  • Привітання – це необхідний знак ввічливості знайомому або людині, з яким необхідно зав’язати знайомство. Крім того, увійшовши в приміщення, необхідно привітатися першим.
  • Прощання. «Йти по-англійськи» в нашому суспільстві непристойно. Тому, закриваючи за собою двері, необхідно обов’язково попрощатися.
  • Подяка – за надану послугу до обслуговуючого персоналу, за допомогу рідних, друзів, до незнайомця, придержавшему двері ліфта.
  • Пристойний зовнішній вигляд – акуратна чиста одяг до місця і по погоді, а також збереження особистої гігієни.
Дивіться також:  Правила етикету для дівчат (25 фото): правила етикету для жінок, манери поведінки справжньої леді, жіноча культура спілкування


Чого робити не можна:

  • Приходити в гості без попередження – потрібно обов’язково заздалегідь сповіщати про своєму візиті навіть до рідних і друзів, адже неждані гості приносять багато клопоту.
  • Читати чужу переписку і заглядати в чужий смартфон. Людина має право на недоторканність особистого життя.
  • Задавати незручні питання: питати про зарплату, розпитувати про особисте, якщо, звичайно, співрозмовник сам не зачіпає тему приватного життя.
  • Люто сперечатися і конфліктувати. У конфліктній ситуації вихована людина не кричить на опонента, не опускається до образ і спокійно наводить свої аргументи.
  • Входити без стуку в закрите приміщення. Потрібно обов’язково стукати в зачинені двері як вдома, так і на роботі, входячи в кабінет до колеги або начальника, тим самим можна уберігаючи людини за дверима від незручної ситуації.



Нижче представлені правила для громадських місць.

  • Потрібно зберігати тишу у відповідних приміщеннях: у бібліотеці, лікарні, музеї, театрі, кіно.
  • Не можна смітити на вулиці, в парку і будь-яких інших публічних місцях.
  • Забороняється палити і розпивати спиртні напої на вуличних лотках, і вже тим більше поблизу дитячих ігрових майданчиків.
  • Плювати, колупатися в носі, сякатися на тротуар неприпустимо – це не тільки некультурно, але і викликає огиду перехожих.
  • Пробираючись в натовпі, потрібно використовувати наступні слова: «дозвольте пройти», «дозвольте», «будьте ласкаві».


  • Збираючись в театр, ресторан, на політичний захід або корпоративну вечірку, потрібно правильно підбирати вбрання.
  • В кіно або театрі пробиратися до своїх місцях потрібно обличчям до глядачів. Якщо місця в середині, то пройти до них потрібно заздалегідь, щоб потім не доставляти незручність крайнім сидить глядачам.
  • Під час вистави не можна їсти – для цього є антракт і буфет.
  • Чоловікові слід після вистави самому пройти до гардеробу і взяти пальто для своєї дами, при цьому допомогти їй його надіти.
  • В музеї не можна голосно розмовляти, не варто штовхатися, пробираючись до експонатів. Не потрібно поспішати – слід спокійно переходити від одного експоната до іншого і не чіпати їх руками. Необхідно слухати екскурсовода і не перебивати його, задавати питання тільки після того, як він попросить про це.


  • Сушити парасольку в будь-якому приміщення слід в закритому вигляді.
  • Не можна класти телефон на стіл в гостях, ресторанах, при співбесіді – це ознака неповаги, який розцінюється як небажання спілкуватися зі співрозмовником.
  • Більше сумки, валізи, портфелі не можна класти на стіл в ресторані або кафе. Сумки вішають на бильці стільця, а портфель або саквояж ставлять поруч зі стільцем на підлозі. На стіл допускається класти тільки маленьку елегантну сумочку.

Етикет в громадському транспорті

Правила такі:

  • При вході в будь-який громадський транспорт або метро, необхідно пропустити виходять.
  • Потрібно проходити відразу до вільних місць, не затримуйтеся біля дверей.
  • Поступатися місцем літнім людям, вагітним і жінкам з дітьми та маломобільним громадян.
  • Зачепивши когось або ненароком штовхнувши, потрібно вибачитися.


Етикет в магазині

Правила:

  • При вході в магазин спочатку потрібно пропустити виходять людей, потім впустіть першими вагітних жінок, літніх людей і маломобільних громадян, і тільки потім зайти самому.
  • З тваринами, запаленою сигаретою і морозивом входити в магазин не можна.
  • За обслуговування продавця слід дякувати.
  • Зіпсований товар слід повертати з ввічливим поясненням.
  • Черга в магазині повинна дотримуватися, але жінок з малолітніми дітьми, вагітних та маломобільних громадян слід пропускати вперед.

Загальні правила пристойності є інструментом, що регулює рамки, за які у суспільстві виходити не варто.



Тонкощі спілкування

Психологічна складова нашого життя – спілкування. У первісному суспільстві люди спілкувалися лише завдяки жестів і звуків. Зараз воно відбувається різними способами. У сучасному світі існує два основних види спілкування:

  • Вербальне – за допомогою мови. Це самий основний спосіб, завдяки якому спілкується вся планета.
  • Невербальне – за допомогою жестів, міміки і почуттів: тактильних, зорових, слухових, нюхових. З допомогою почуттів і жестів спілкуються не тільки люди, але і тварини.

Спілкування регулює відносини у побуті, на роботі, в сімейному житті, тобто абсолютно в будь-якій сфері життя. Тому не буде зайвим знати про деякі тонкощі, які допоможуть зрозуміти інших і бути понятим самому:

  • Вміння слухати і чути. Здатність слухати допомагає зрозуміти почуття людини. Бути почутим для нас дуже важливо, а тому люди, що володіють такою здатністю, відразу викликають довіру і подяку. Щоб навчитися слухати, необхідно налаштуватися на співрозмовника, який хоче донести свої почуття або очікування. Для цього потрібно залишити на час свої думки, слухати і не перебивати його до тих пір, поки людина не виговориться і не стане чекати ради від слухача.
  • Вміння висловлювати свої негативні почуття обов’язково в сімейному житті. Правильно виразити почуття і не образити партнера, вчасно розповісти про накопичилися образи важливо, оскільки він може і не здогадуватися, що відбувається в серце люблячого людини, адже ще ніхто не навчився читати чужі думки.

Важливо робити це без докору і крику, і потрібно пам’ятати, що образа приходить на вчинок, а не особистість. І також слід довести, що такий вчинок образив, і попросити більше так не робити – емоційно зріла людина зрозуміє і надалі ніколи так не зробить.

  • Вміння висловлювати побажання та прохання. Якщо людина хоче, щоб його бажання виконували, треба обійтися без натяків і просити прямо, ввічливо і в зрозумілій формі. Заздалегідь подякувати, використовуючи при цьому слово «будь ласка», як роблять це діти, адже ця маленька хитрість часто працює.
  • Вміння спілкуватися з негативно налаштованим людиною. Вплив негативно налаштованого людини здатне ввести в зневіру і навіть депресію, позбавити впевненості і знизити самооцінку.
Дивіться також:  Правила етикету для дівчат (25 фото): правила етикету для жінок, манери поведінки справжньої леді, жіноча культура спілкування

Тому варто уникати такого «товариша», але якщо від спілкування не піти, наприклад, з начальником, тоді слід дотримуватися наступних рекомендацій:

  • Треба абстрагуватися і не приймати на свій рахунок образи, які їм наносяться.
  • Залишатися спокійним, доводити свою правоту впевнено і стримано, парируючи фактами. Зазвичай такі люди жадають скандалу, такої ж реакції на їх злість і гнів, але холодна стриманість може збити їх з пантелику.

Негативно на людину впливають не тільки такі скандалісти, але й інша категорія людей, які постійно скаржаться, вони висмоктують всі позитивні емоції. Від спілкування з ними можна втомитися. Кращим способом стане уникання від спілкування з такими людьми або можна спробувати відвернути їх цікавою новиною чи темою. Але не варто розповідати їм про свої успіхи, так як це дасть нову хвилю скарг і привід для заздрості.

Етикет в гостях за столом

Знання культури поведінки в гостях, за столом допоможе людині не потрапити в халепу і не уславитися невігласом. Наступні пункти етикету наведені для тих, хто любить не тільки приймати у себе гостей, але і сам часто заходить у гості.

Рекомендації по прийому гостей:

  • господар будинку зустрічає гостей на порозі і допомагає роздягнутися, потім господиня проводжає новоприбулих до столу і знайомить з присутніми гостями;
  • гостей треба розважати бесідою, але не нав’язувати теми для спілкування, а перегляд домашнього фото і відео тільки за побажанням усіх присутніх;
  • необхідно стежити за тим, щоб за столом у всіх гостей були необхідні столові прилади.

Рекомендації для гостей:

  • не варто спізнюватися;
  • культурний і ввічливий гість не приходить з порожніми руками – квіти, пляшка вина або цукерки будуть доречним подарунком для господині дому;
  • якщо це невеликий вечеря або обід, то обов’язково треба похвалити кулінарні здібності господині, на великих прийомах це недоречно;
  • поганий тон – мовчки сидіти і не спілкуватися з іншими гостями, потрібно підтримувати бесіду;
  • не можна йти без прощання, слід подякувати за вечір господарів і ввічливо попрощатися з іншими гостями.


Рекомендації по етикету за столом:

  • Жінки сідають за стіл першими, чоловіки допомагають їм у цьому, присуваючи стілець.
  • Лікті на стіл не кладуть – дозволено класти тільки кисті рук, до того ж лікті повинні бути притиснуті під час прийому їжі.
  • Їсти потрібно повільно, ретельно пережовуючи їжу. Не допускається присьорбувати або прицмокувати.
  • М’ясо слід розрізати на маленькі шматочки, при цьому ніж тримати в правій руці, а вилку в лівій, є необхідно з вилки. Їсти з ножа неприпустимо.
  • У перервах між прийомом їжі вилку і ніж не залишають на скатертині, а кладуть на тарілку хрест-навхрест. Між зміною страв вилку і ніж залишають також на порожній тарілці, але вже паралельно один одному, при цьому ніж розташовують праворуч від вилки.


  • Перед тим як випити з келиха, необхідно промокнути рот серветкою, щоб не залишати жирних плям.
  • У тому випадку, коли всі страви вже на столі, брати їх потрібно тільки спеціальними приладами, відведеними для кожного окремого страви, і ні в якому разі не своєю ложкою.
  • Неприпустимо користуватися зубочисткою за столом.
  • Не можна розмовляти з повним ротом, а також виходити з-за столу не прожувавши до кінця їжу.
  • Якщо почався напад чхання або кашлю, то потрібно використовувати серветку.
  • Не варто змушувати сусіда по столу спробувати те або інше блюдо – у всіх свої смакові уподобання.
  • За столом слід вести легку і приємну бесіду.

Правила знайомства з батьками

Прагнучи справити хороше враження на батьків другої половинки, люди роблять дурні помилки. Тому приходячи в гості до батьків своєї коханої людини, потрібно слідувати наступним рекомендаціям:

  • Не приходити з порожніми руками, але і не дарувати на першій зустрічі батькові половинки спиртні напої. Краще принести квіти мамі або тортик до столу.
  • Не варто заводити розмову першим – краще почекати поки до вас звернуться.
  • Потрібно вести себе скромно, не лестити і не розхвалювати інтер’єр будинку.
  • Не варто відмовлятися від частувань, варто пам’ятати, що майбутня свекруха або теща готувала для вас – потрібно постаратися поїсти всього потроху і похвалити господиню.

  • Не треба захоплюватися спиртним – краще постаратися протягнути один келих вина довше.
  • Дівчатам не слід палити в перший візит до батьків.
  • Необхідно подбати про пристойному зовнішньому вигляді. Хлопцям слід надіти брюки і сорочку або джинси і сорочку, але ні в якому разі не одягати шорти. Дівчині варто уникати коротких шортів, спідниць і суконь з глибоким декольте і вирізами.
  • Слід ввічливо відповідати на запитання батьків, не розповідати анекдоти і уникати дурних жартів.
  • Йдучи, обов’язково варто покликати батьків до себе в гості.
Дивіться також:  Етичні норми (19 фото): що це таке, морально-правові норми і правила етики, приклади поведінки

Уміння одягатися

Приємний та охайний зовнішній вигляд, дотримання особистої гігієни – природні обов’язки будь-якої людини. Нікому не буде приємно спілкуватися з людиною, від якого неприємно пахне. Такі прості речі, як щоденне відвідування душа, чищення зубів і догляд за шкірою, повинні обов’язково виконуватися.


Важливо грамотно підібрати свій гардероб, який повинен містити речі на всі випадки життя.

При цьому обов’язково треба враховувати параметри фігури, щоб річ сиділа добре і не здавалася маленькою, або, навпаки, великий.

При підборі кольору речі потрібно спиратися на колір шкіри, обличчя та очей. Кожна людина має свій кольоротип:

  • Зима – шкіра може бути як майже білою, так і смаглявою, волосся – чорні або темні.

  • Весна – світле волосся і очі, тонка шкіра, рожеві губи.

  • Літо – світло-русяве, попелястого відтінку волосся. Сірі, сіро-блакитні, зелені, світло-карі очі. Сірувато-бежевий і злегка рожевий відтінок шкіри, блідо-рожеві губи.

  • Осінь – золотиста шкіра, теплі відтінки очей (карі, золотисті, темно-карі), волосся від золотистих до рудих відтінків.

Для цветотипов зима і літо добре підійдуть речі холодних відтінків, для весни і осені – теплих пастельних.

Сам гардероб поділяється на такі категорії:

  • Повсякденний. Тут будуть доречні джинси, футболки, сорочки, різні пуловери і кофти. Жінки можуть включити до нього сукні простого крою і спідниці, влітку – сарафани і шорти. Такий одяг зручна для зустрічей з друзями, походу по магазинах, прогулянці в парку, або походу з дітьми в цирк або в музей.



  • Діловий. Підійдуть брючні костюми для чоловіків і жінок, для останніх також можна використовувати строгі сукні та спідниці до колін, світлі однотонні або в тонку смужку сорочки – словом, класичний одяг для виходу на роботу, співбесіди, ділових зустрічей, політичних заходів.



  • Парадний або вечірній. Підійде для виходів у театр, на концерт, в ресторани, культурні виставки і модні покази, корпоративні вечірки. Більш вільний і ошатний, ніж діловий гардероб, але не надмірно відкритий і вже тим більше вульгарний. Чоловіки одягають смокінги або класичні костюми з піджаком, жінки – сукні, також допускаються легкі переливаються тканини, сукні з вирізом на спині, нозі або глибоким декольте.



  • Спортивний. Такий одяг підійде виключно для спорту або активного проведення часу: походу в ліс або гори, катання на лижах або сноубордах, ковзанах. Неприпустимо займатися в спортивному залі в джинсах і черевиках – це не тільки не за правилами, але ще й небезпечно. Спортивний одяг добре тягнеться, не має елементів декору, який може застрягти в тренажері. Із взуття тільки легкі кросівки, добре тримають всю стопу.

Перед походом в спортивний зал або занять будь-яким спортом необхідно знімати всі прикраси, інакше вони можуть не тільки зіпсуватися, але і ще нашкодити здоров’ю.



Ці елементарні правила дрес-коду допоможуть підібрати підходящу з нагоди одяг.

Знаючи, як сховати недоліки фігури за допомогою одягу, можна ефектно піднести будь-який образ. Про це дивіться у наступному відео.

Ділова культура

Діловий етикет – це сукупність правил, що регулюють відносини між співробітниками, діловими партнерами, начальником і підлеглим.

Але ділові відносини будуються не тільки на базі етикету, оскільки він лише встановлює зовнішню форму поведінки. Людина має володіти внутрішньою культурою і керуватися моральними принципами. У Росії на початку XX століття були визначені принципи ділового етикету, і сьогодні вони не змінилися:

  • повага до закону і влади;
  • дотримання чесності і правдивості;
  • повага права приватної власності;
  • вірність слову і обіцянці;
  • життя за коштами;
  • конкуренція, яка не виходить за межі моралі і закону.

Правила ділового етикету:

  • чесність і надійність – без цих якостей неможливо побудувати довгострокові та ефективні партнерські і ділові стосунки;
  • обов’язковість – обов’язковий і вірний своєму слову людина, викликає довіру і повагу, що дуже важливо для формальних відносин;
  • дотримання субординації – службова субординація регулює повноваження співробітників, розподіляє обов’язки і компетенції;
  • відданість професійної діяльності і компанії – найбільш віддані і вірні своєї компанії співробітники цінуються керівництвом, вони знаходяться в довірі і повазі у керівництва.

Крім цих основних правил, не варто забувати про доброзичливість, ввічливість і посмішку. Варто виконувати в строк всі завдання і не допускати граматичні помилки при складанні документації – це може зіпсувати вашу професійну репутацію. Не варто спізнюватися на офіційні зустрічі і роботу.

Здорова конкуренція між колегами не завадить, але не варто забувати про вміння працювати в команді, так як це найкращий інструмент для досягнення цілей компанії. Необхідно пам’ятати і про зовнішньому вигляді.


Всі описані правила етикету – це спосіб поводитися з людьми так, як би ви хотіли, щоб поводилися з вами. Нікому неприємно стикатися з грубістю і проявом відвертою злості по відношенню до себе.

Успіх у бізнесі завжди будується на комунікації різних сторін маркетингового процесу. В сучасних ділових відносинах вміння правильно давати зворотний зв’язок – безцінне. Детальніше про засади ефективного зворотного зв’язку розповідається в наступному відео.