Етикет і культура поведінки ділової людини (20 фото): рольові манери в спілкуванні, правила хорошого тону на робочому місці, норми етики і принципи моральності

Що являють собою етикет і культура поведінки ділової людини? Які манери є рольовими в діловому спілкуванні? Що потрібно знати про переговори? Що робити, якщо виник конфлікт на роботі?

Слово «етикет» прийшло до нас з французької мови, і в перекладі означає «манера поведінки». Сучасний етикет включає в себе всі правила ввічливості і хорошого тону, які прийняті в кожному культурному колективі.

Етикет підрозділяється на кілька різновидів, наприклад:

  • звід правил і культура поведінки, встановлені при монархів, називається придворним етикетом;
  • сукупність правил для офіційних осіб, до використання яких вдаються під час ділових зустрічей або переговорів, називається дипломатичним етикетом;
  • чітко регламентовані правила і норми поведінки людей, що працюють у військовій сфері, називаються військовим етикетом;
  • форми поведінки, правила і традиції, які повинні дотримуватися громадяни під час бесіди, називаються цивільним етикетом.


Фактично кожному виду людської діяльності притаманна власна різновид етикету, що регламентує особливості адекватного поведінки саме в такій ситуації. Це твердження абсолютно справедливе і для ділових взаємин між людьми.

Провідні мотиви та прийоми

Для людей, які мають відношення до бізнес-сфері, головним секретом успіху є вміння вирішувати справи під час трапези.

Офіційні зустрічі діляться на кілька типів. За часом проведення вони поділяються на денні та вечірні, можуть проводитися з розсадженням або без неї. Існує ряд різновидів прийомів, кожен з яких має специфічні особливості і правила проведення.

  • Прийом, що носить назву «Келих шампанського», є найлегшим способом прийому. Згідно з професійної етики, його середня тривалість становить 60 хвилин, початок зустрічі – зазвичай близько 12: 00.
  • «Келих вина» дуже схожий на описаний вище прийом, однак у цьому випадку зустріч несе особливий характер – більш серйозні речі обговорюються в більш тісній, довірчому колі.
  • Широко поширеним типом офіційних зустрічей є сніданок. Це зовсім не означає, що прийом повинен призначатися на ранковий час – на сніданок зазвичай запрошують до 12: 30-13: 00. Меню вибирають на основі національних уподобань. Перші півгодини витрачаються на каву або чай, потім близько 60 хвилин – безпосередньо на трапезу.

  • Тривалість прийому «Коктейль» становить у середньому 2 години. Зустріч призначається в 17: 00-18: 00. Протягом усього прийому офіціанти, що подають напої і маленькі бутерброди, зазвичай, канапе. Не виключена трапеза з гарячими стравами.
  • Особливої почесністю відрізняється обід. Такий прийом організовується суворо в 20: 00-20: 30. Обід триває протягом більше 2-3 годин, тому не можна призначати його пізніше 21: 00.
  • Прийом «А la fourchette» організовують у той же час, що і «Коктейль». «А-ля фуршет» має на увазі під собою накриті столи з гарячими стравами та різноманітними закусками. Запрошені можуть самі вибрати вподобані закуски зі столу і відійти, щоб і в інших учасників прийому була можливість підійти до столу. Основний стіл, призначений для важливих гостей, слід розташовувати так, щоб запрошені не були до нього спиною. На таких прийомах не сидять, весь захід проводиться виключно стоячи. Якщо причиною прийому є національне захід, або він влаштовується на честь почесного гостя, то наприкінці доречний показ кінофільму або маленький концерт.

Щоб підкреслити урочистість заходу, в запрошенні заздалегідь вказується форма одягу.


Особливо для чоловіків і жінок

Нижче наведено основний звід правил для чоловіків і жінок, яких слід суворо дотримуватися в будь-яких громадських місцях під час проведення офіційних заходів.

  • Самим почесним є місце праворуч, тому чоловік обов’язково повинен поступитися жінці, а самому йти ліворуч. Це правило не поширюється на чоловіків у військовій формі, так як він може перешкодити своїй супутниці, віддаючи честь державним службовцям правою рукою. Якщо поруч з чоловіком опинилися дві жінки, він повинен йти між ними. Якщо одна з представниць слабкої статі набагато старше, слід йти зліва від неї.
  • Згідно з нормами, якщо чоловік проводжає жінок, то, зупинивши таксі, потрібно спочатку відкрити задні двері автомобіля для них, а самому сісти на переднє сидіння. Якщо дама одна, то чоловік повинен розташуватися на задньому сидінні поруч з нею.
  • В приміщення першим входить представниця слабкої статі, за ним йде чоловік. Однак якщо попереду велика важка двері, то представник сильної статі повинен увійти першим. Піднімаючись сходами, чоловік йде на 1-2 сходинки нижче жінки, а спускаючись, навпаки, дама йде на пару ступенів позаду.
  • При вході в театр або кіно супутниця повинна йти попереду, однак безпосередньо в залі першим йде чоловік.
  • Зустріч призначає представник сильної статі, але призначення побачення жінкою є допустимим.
Дивіться також:  Ділова бесіда (25 фото): що це таке, види та етапи, структура та приклади правил ведення, підготовка і проведення


Взаємовідносини керівника і підлеглого

Щоб досягти успіху в будь-якому ремеслі і в будь-якій організації, кожна людина має володіти терпінням, саморегуляцією, коректністю і витримкою. Всі ці фактори допомагають створити ділову атмосферу в суспільстві, а також забезпечити рольове рівновагу в робочому колективі. Виходячи з цього кожен начальник і кожен підлеглий мають вивчити деякі правила, які допоможуть побудувати хороші стосунки на робочому місці.

  • Ставлення начальника до всім підлеглим має бути однаковим. Не можна проявляти симпатію до одного і антипатію до іншого. Ставитися до працівників потрібно неупереджено.
  • Керівник повинен рівномірно розподілити обов’язки між всіма співробітниками. Повноваження слід також чітко розмежовувати, не ґрунтуючись на принципах і особисте ставлення керівника до підлеглого.
  • Керівник завжди повинен стежити за тим, як виконується його доручення, і неважливо, наскільки він довіряє своєму підлеглому. Треба вміти правильно поєднувати справедливий розподіл роботи з постійним контролем. Однак «стояти над душею» співробітника або постійно нагадувати про одному завданні також не варто.

  • Серйозне ставлення начальника до співробітників часто розбавляється гумором і позитивним настроєм, але з жартами потрібно бути дуже акуратним. Постійні анекдоти в офісі зовсім викоренять дисципліну. Жартувати над старшим поколінням не можна, вони можуть прийняти це як неповагу.
  • Під час наради з працівниками керівник повинен заздалегідь знати, про що він буде говорити. Завжди потрібно бути готовим внести поправки у свій план бесіди, ґрунтуючись на інформації, яку повідомить підлеглий.
  • Зустріч керівника і підлеглого повинна призначатися в тому місці, де під час бесіди їх нічого не буде відволікати.
  • Під час діалогу з співробітником слід обговорити всю роботу, яку він виконав, а не певну її частину.
  • Керівник повинен присвятити працівників у свої плани на найближчі три місяці, а також провести аналіз минулих трьох. Треба обов’язково прокоментувати поточну роботу, висловитися щодо того, з якою метою працівник впорався добре, а яка потребує доопрацювання.
  • Потрібно досягати згоди у всьому – так працівник буде відчувати обов’язок виконати дане йому доручення.
Дивіться також:  Ділове спілкування (66 фото): що це таке, особливості етикету, функції та принципи, правила поведінки при конфлікті


Як вести переговори?

Правила такі:

  • У парламентера повинна бути чітко поставлена мета. Призначати переговори варто тільки тоді, коли обидві сторони знають, що саме вони хочуть бачити в якості результату бесіди. Якщо мети не буде, то під час діалогу з клієнтом або партнерами складно буде розібратися, на чому треба стояти до кінця, а від чого можна відмовитися.
  • Умови угоди потрібно обов’язково вивчити до підписання документів і узгодження позицій. Цей момент ігнорують багато людей. Папір потрібно обов’язково прочитувати і вникати в те, що там написано. Якщо деякі моменти не повністю зрозумілі, слід спочатку уточнити їх, і тільки потім підписувати. З незрозумілими термінами потрібно заздалегідь ознайомитися.
  • Неоднозначність у переговорах категорично заборонена. Будь-який момент угоди повинен бути детально розкрито щоб уникнути різних тлумачень одних і тих же положень.
  • Записуйте та документуйте все. У випадку якщо ви досягли якоїсь угоди, його положення потрібно обов’язково записати. Рекомендується в кінці ще раз повністю сформулювати точку зору протилежної сторони своїми словами, щоб вона підтвердила, або ж спростувала окремі пункти, вказавши на нерозуміння.


  • З друзями переговори вести складніше всього. Пам’ятайте, що в бізнесі дружба повинна бути на другому плані. Під час ведення переговорів з близькими людьми потрібно бути дуже акуратним, оскільки в таких ситуаціях з’являється безліч непорозумінь, що може стати причиною майбутніх конфліктів. Також не варто обмежувати свої інтереси, навіть якщо перед вами – один.
  • Іноді поступатися все ж варто. Відстоювати свою позицію – це правильно, але іноді потрібно і поступатися, так як земля – кругла, і можна зустрітися зі своїм візаві ще раз у майбутньому. Тому, в цілях збереження продуктивності, краще поступатися там, де це прийнятно.
  • За слова треба відповідати. Це є головним аспектом під час ведення переговорів. Етичні норми свідчать: обидві сторони повинні чітко дотримуватися досягнутої угоди, без різниці, закріпили угоду підписами та печаткою або обмежилися рукостисканням. Людина, яка порушує обіцянки, легко поховати свою репутацію.
Дивіться також:  Етикет ділового листування (27 фото): особисте і письмове спілкування, мовні норми листи по електронній пошті і особливості мовної етики

Конфлікт інтересів

Конфлікт інтересів передбачає, що виконання службового завдання співробітником ускладнюється через те, що цим він завдасть шкоди особисто собі, своїм близьким родичам або друзям. У таких випадках працівник зобов’язаний доповісти про конфлікт інтересів начальнику, а той, у свою чергу, зобов’язаний передати виконання такого завдання кому-небудь іншому, щоб не змушувати підлеглого вибирати між професійною репутацією і душевним спокоєм.

Під час ділового спілкування завжди потрібно передбачати і можливість виникнення конфлікту між двома сторонами.

Ініціатором конфлікту вважається людина, яка виступає з образами або вимогами на адресу свого співрозмовника, висловлюючи своє невдоволення. Жодній людині не сподобається, якщо його будуть звинувачувати в чому-небудь, отже, він буде давати відсіч. Тому до ініціатора конфлікту слід ставитися справедливо, не порушуючи законів поведінкового етикету.

  • Не доводити конфлікт до критичної позначки, розширюючи причину, по якій ваш співрозмовник незадоволений. Людина, що породжує конфлікт, завжди повинен слідувати цьому правилу. Заборонено чіплятися і ображати. З-за цього боку можуть забути суть конфлікту і загрузнути у звинуваченнях.
  • На порозі виникнення конфлікту слід позитивно формулювати свою претензію. Перед пред’явленням радять зважити всі можливі варіанти результату переговорів.
  • Під час переговорів потрібно бути емоційно стриманим. Слід стежити за своїм тоном під час спілкування, щоб не спровокувати конфлікт чи не погіршити його.
  • Під час конфлікту заборонено зачіпати особисті теми і почуття власної гідності співрозмовника. Претензії по роботі не повинні перетікати в особисту образу.


Короткі тези: пам’ятка на кожен день

Що необхідно знати:

  • Під час спілкування потрібно вміти слухати, не перебиваючи і правильно розуміючи сенс сказаного співрозмовником.
  • Треба вміти грамотно висловлювати свої думки в груповому спілкуванні або на публіці.
  • З усіма людьми повинні бути хороші стосунки, без різниці, керівник чи підлеглий.
  • Під час спілкування потрібно знаходити спільне між вами та вашим співрозмовником.
  • Людина, у якого словниковий запас на належному рівні, ніколи не втомить свого співрозмовника.
  • Слова повинні вимовлятися спокійно і приємно. Людина, яка виступає на переговорах, повинен володіти хорошою дикцією без акценту.
  • Ключове значення має манера розмови. Позбавтеся від жаргонних, матюків, а також від слів-паразитів, щоб справити гарне враження на свого співрозмовника.

Дотримання цих правил у повному обсязі дозволить досягти чималих висот у подоланні мовного бар’єру при спілкуванні з діловими партнерами.

Ще більше про культуру поведінки ділової людини дивіться у наступному відео.